Λαμβάνετε τα άρθρα κάνοντας Like!


Ψυχολογικός Φάρος

e-Psychology Magazine

Αισθάνεστε «πεσμένοι»; -ΧΑΡΑ Γ. ΝΟΜΙΚΟΥ

Μερικές φορές η ζωή μάς φαίνεται βουνό με τα πάνω της και τα κάτω της και εμείς νιώθουμε αδύναμοι να ανταποκριθούμε. Μοιραία, λοιπόν, κάποιοι άνθρωποι δεν αντέχουν το συνεχές ανεβοκατέβασμα και αναπτύσσουν κατάθλιψη. Παρ' όλα αυτά, η ζωή στον 21ο αιώνα μπορεί να είναι συναρπαστική, αρκεί να τη ρυθμίσετε σωστά.
Αν αισθάνεστε «πεσμένοι», μπορείτε να το αντιμετωπίσετε ουσιαστικά με κάποιες, αποδεδειγμένα, αποτελεσματικές μεθόδους. Το να τριγυρνάτε μέσα στο σπίτι κλαψουρίζοντας είναι ο καλύτερος τρόπος για να πάθετε κατάθλιψη. Η λύση; Φύγετε από το σπίτι. Δεν έχει σημασία πού θα πάτε, αρκεί να κάνετε κάτι δραστήριο. Τι μπορείτε να κάνετε; Μια βόλτα στα μαγαζιά, έναν περίπατο ή μια επίσκεψη σε έναν καλό σας φίλο. Ενθαρρύνετε τον εαυτό σας σε δραστηριότητες που σας προσφέρουν ευχαρίστηση.
Ξεκινήστε ένα ημερήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο θα περιλαμβάνει υποχρεώσεις αλλά και ευχάριστες στιγμές. Στην αρχή ίσως να σας είναι δύσκολο να το εφαρμόσετε, όμως η προσπάθεια είναι που φέρνει την αλλαγή.
Το να αισθάνεται κανείς λυπημένος είναι απόλυτα φυσιολογικό, αρκεί βεβαίως να δίνει στα προβλήματα τις αληθινές τους διαστάσεις. Πρέπει να καταλάβετε ότι τα άσχημα αισθήματα είναι προσωρινά -δεν υπάρχει κανένας λόγος να λυπάστε επειδή είστε... λυπημένοι, διότι απλώς αισθάνεστε ακόμα πιο άσχημα.
Όταν η διάθεσή σας είναι... μαύρη, τίποτε δεν σας φαίνεται ευχάριστο. Προσπαθήστε λοιπόν να θυμηθείτε κάτι που παλαιότερα σας ευχαριστούσε. Δεν αρκεί, εν τούτοις, η ανάμνηση για να βελτιωθεί η ψυχική σας διάθεση, καλό είναι να το εφαρμόσετε κιόλας. Προσπαθήστε να αναγνωρίζετε ακόμα και τα μικρά αισθήματα ευχαρίστησης που μπορεί να νιώσετε.
Όταν σας έρχονται στο μυαλό αρνητικές σκέψεις, θα πρέπει να γίνεται συνειδητή προσπάθεια να τις αμφισβητήσετε. Οι θλιβερές σκέψεις όσο παραμένουν αυξάνουν τη δυστυχία σας.
Πάντοτε βοηθάει το να μοιράζεστε τα αισθήματά σας με κάποιον. Μιλήστε με κάποιον που νοιάζεται για σας και εξηγήστε του τι σας βασανίζει. Μάθετε να εκφράζεστε με λόγια. Εκφράστε με λόγια τα συναισθήματά σας.
Αν μιλώντας για τα προβλήματά σας αισθανθείτε την ανάγκη να κλάψετε, αφήστε τα δάκρυα να κυλήσουν ελεύθερα από τα μάτια σας. Το κλάμα είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για να ξεσπάσετε -κυρίως όταν ξέρετε για ποιο λόγο κλαίτε. Σταματήστε το κλάμα αν γίνεται καθημερινά και είναι μια μόνιμη έκφραση αυτολύπησης.
Πολλές φορές, η συνειδητοποίηση της ρίζας του προβλήματος καταπραΰνει τον θυμό, την οργή και την πίκρα που αισθάνεται κανείς. Όταν καταλάβετε ποιο είναι το πρόβλημα, θα μπορέσετε να βρείτε τρόπους για να το αντιμετωπίσετε.
Η φυσική άσκηση παίζει αντικαταθλιπτικό ρόλο. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση βοηθάει στην καταπολέμηση της κακής ψυχικής διάθεσης. Είναι μια πολύ καλή μέθοδος για να απαλλαγείτε επίσης από την ένταση.
Μερικές φορές η διασταύρωση των εικασιών με την αλήθεια αποτελεί την καλύτερη απόδειξη για το πόσο λάθος σκεφτόμαστε και ενεργούμε. Αν π.χ. υποπτεύεστε ότι ο σύζυγός σας δεν είναι και τόσο πιστός, μιλήστε μαζί του. Ισως ανακαλύψετε ότι οι υποψίες σας είναι αβάσιμες.
Αν υποπτεύεστε ότι η αιτία των προβλημάτων σας είναι το άγχος και η κούραση, προσπαθήστε να χαλαρώσετε. Ένα ζεστό αφρόλουτρο και ένα καλό μασάζ ποτέ δεν έβλαψαν κανέναν.
Δεν μπορείτε να βασιστείτε στην κρίση σας όταν έχετε κατάθλιψη. Αναβάλετε λοιπόν τις σημαντικές αποφάσεις για αργότερα.
Είσαι όσο αισθάνεσαι
Τελικά, μπορεί η έκφραση «είσαι όσο αισθάνεσαι» να μην είναι και τόσο κλισέ, υποστηρίζουν Αμερικανοί επιστήμονες. Το πώς νιώθει κανείς έχει άμεση επίδραση στην πνευματική αλλά και φυσική του κατάσταση. Τα σημάδια γήρανσης μπορεί να πείσουν το άτομο να αλλάξει τον τρόπο ζωής του. Αυτό συμβαίνει στους περισσότερους ανθρώπους. Η έρευνα, που έγινε σε δείγμα 504 ατόμων ηλικίας 70-85 ετών και δημοσιεύεται στο Journal of Communications, έγινε από ομάδα επιστημόνων του Πανεπιστημίου του Τσάρλεστον στο Ιλινόις. Στόχος τους ήταν να εντοπίσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της διαδικασίας γήρανσης. Το 83% των συμμετεχόντων στην έρευνα είπε ότι με τα πρώτα σημάδια γήρανσης τροποποίησαν τη ζωή τους, είτε αλλάζοντας τα χόμπι τους (π.χ. από τένις σε μπίνγκο) είτε το ντύσιμό τους (πάντα σε πιο συντηρητικό). Το 70% είπε ότι περνούσε περισσότερο χρόνο στο σπίτι. «Οι περισσότεροι παθαίνουν μελαγχολία όσο περνούν τα χρόνια. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο το 7% επέλεξε να ασκείται περισσότερο, όπως και να τρώει πιο υγιεινά», είπε η επικεφαλής της έρευνας, δρ Σέρι Χόλαντεϊ.

Γράφει η δρ ΧΑΡΑ Γ. ΝΟΜΙΚΟΥ, κλινική ψυχολόγος - παιδοψυχολόγος, διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας Πανεπιστημίου ii «Le Mirail», Post DOC. cerpp toulouse- FRANCE, nomikou.gr email: hara@nomikou.gr